דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עריכה לשונית בבית הספר ובפרויקט החינוכי 

מאת    [ 23/08/2010 ]

מילים במאמר: 828   [ נצפה 1950 פעמים ]

שנת הלימודים נפתחה. הגעתי ברכבי לחניית בית הספר המקומי, שבו המתינה לי האחראית לפרויקט החינוכי. מולי ראיתי שני בניינים רחבי ממדים, מגודרים כליל, ושמטבעם מקשים מאוד את פעילותם של תלמידי בית הספר ושל זרים לא רצויים. הראשונים - לברוח אל ביתם כדי להימנע מלראות את פני מורתם, ששוב מבקשת להזמין את ההורים לשיחה דחופה על מצבם הלימודי, והאחרונים - לחבל בפעילותו התקינה של בית הספר ולהמשיך ולזרוע פחד ואימה במדינה באמצעות פיגועי טרור.יצאתי מהמכונית ופסעתי בשביל צר מאוד שבקצהו ראיתי שער נעול, ומעליו שלט גדול שהעיד כי הגעתי למחוז חפצי. חזרתי על עקבותיי, וחיפשתי שער שדרכו אפשר להיכנס לבית הספר. בדרכי ראיתי משמאלי קבוצה של תלמידי כיתה ז' או ח' ששיחקו במגרש הספורט לקול צעקותיו של המורה לספורט, שכמדומני כלתה נפשו להכינם לקראת השירות הצבאי. המורה ביקש מכמה תלמידים ליצור שרשרת ידיים חיה שתמנע מתלמיד אחד בודד להתיר אותה בכוח ולנצח, אך לדאבונו, התלמיד כלל לא מילא את תפקיד ה"אויב", וכל רצונו היה לסיים במהירות את חלקו במאבק. הגעתי להצטלבות דרכים. נתקלתי בבית ספר נוסף, ולא ידעתי לאן עליי לפנות. פגשתי שלושה נערים שנראה כי בעוד רגע יכו זה את זה, ואחד מהם הסביר לי את המשך דרכי בחוסר חשק בולט. עזבתי את המקום, לא לפני שאמרתי לנער "תודה", והוא כנראה לא שמע אותי, שכן היה עסוק בניסיונות כושלים להדליק סיגריה נחשקת.כשראה אדם לא מוכר מתנהל לאיטו ומחפש את דרכו, שאל אותו שרת בית הספר לאן מועדות פניו. "החדר של האחראית לפרויקט נמצא בסמוך לחדר המזכירות," אמר, ובמסדרון בית הספר התהלכו כמה תלמידים בחוסר מעש מוחלט. ואז הבטתי בלוחות המודעות והלא האמנתי עד כמה רבים הם שגיאות הלשון וניסוחי הלשון. לא יכול להיות, חשבתי. עריכה לשונית ותיקון שגיאות לשון הן דבר הכרחי לפני שתלמידים יקראו את הטקסטים. בכל אופן, התחבטתי אם המורים המלמדים בכיתות נהנים משקט מספיק כדי לשעבד ביעילות את תודעת התלמידים. בדרכי לא יכולתי להתעלם מהבמה המעוטרת, שאנשיה עמלו רבות על התקנת עמודי התאורה, וגם לא מהתפאורה שעמדה כבר על כנה ובישרה על העומד לקרות. ואז ראיתי את אותו, סופר צללים, עושה את דרכו לעבר התלמידים וכותב. כנראה כותב את רשימותיו האחרונות לפני שיתחיל לכתוב את ספר המחזור. נכנסתי באיטיות לחדר המזכירות, ושאלתי היכן ממתינה לי האחראית לפרויקט, אך אף אחד מקרב הנוכחים לא הפנה אליי את מבטו, משום שכולם היו עסוקים בעניינים אישיים. "כן, מה רצונך?", שאלה אותי מזכירת בית הספר, רק לאחר שחלפו להן שלוש דקות תמימות, וביקשתי ממנה להוביל אותי אל האחראית לפרויקט החינוכי. האחראית חייכה אליי, לחצה את ידי, וביקשה שאמתין כמה דקות, אף על פי שהפגישה כבר הייתה צריכה להתחיל. בינתיים הבטתי ממרומי המתחם אל התלמידים, שהיו אמורים לערוך חזרה גנרלית על הבמה, לקראת הצגת בכורה שעמדה להתקיים בעוד יום או יומיים. אך מדוע לכתוב "בימה?" ולא במה. הגהה זה חשוב לעשות. אך אלה ישבו בקצה הבמה וניהלו שיח ער, שלא השכלתי להקשיב לתוכנו, עד שבמאית ההצגה החליטה לשים קץ להפסקה שנכפתה עליה, וכינסה את התלמידים רגע לפני ביצוע האפילוג."בוא, תיכנס," קראה אליי האחראית על הפרויקט, ולעיניי נגלה חדר גדול וכמעט ריק מחפצים. היא התיישבה מולי ומיד נכנסה לעובי הקורה. "לרכז הקהילתי יש תפקיד חשוב ואחראי מאוד," פצחה בהסבר, וציינה כי בשנים האחרונות עזבו תושבים רבים את העיר, משום שחיפשו רמת לימוד גבוהה יותר. "לכן אנו צריכים למנוע את עזיבתם של יתר התושבים, באמצעות הקמתו של פרויקט חינוכי חדש, שיקרב אותם אל העשייה הקהילתית. בפרויקט ישתתפו תלמידים מצטיינים שיתוגברו במקצועות הלימוד העיקריים, ותלמידים חלשים שיקבלו מענה מתאים לבעיותיהם הלימודיות. ההשתתפות בפרויקט אינה כרוכה בעלות כספית, ובתמורה יתחייבו התלמידים להתנדב בקהילה, וההורים יתחייבו לתרום לה בכל דרך שיבחרו. גם תרומה של עוגת שוקולד שהוכנה בבית תתקבל בברכה," אמרה והוסיפה, "אנו מאמינים שבכך גם נגביר את תחושת השייכות והמחויבות של ההורים והתלמידים לעיר ולמסגרות החינוכיות."האחראית על הפרויקט הדגישה שהפרויקט קורם עור וגידים, ויש לתכנן מערך ארגוני יעיל שיטפל בבעיות החינוכיות השונות בעיר, ולמנות רכז קהילתי מקצועי שיהיה אחראי לעבודתם של המנחים והמדריכים. "צפוי שתלמידים רבים הזקוקים לעזרה לימודית פרטנית לא ירצו להשתתף בפרויקט, אולם על הרכז לשכנע אותם בחשיבות השתתפותם, ובמידת הצורך אף להגיע לביתם ולשוחח עם הוריהם," אמרה.במהלך השיחה התברר שאת פעילות הפרויקט יממן איש עשיר מאוד, שעשה את הונו בהיי-טק, והוא מעוניין מאוד לשפר את איכות החינוך בקהילה. השאלה שלא פסקה מלקנן במוחי הייתה: כמה זמן יעבור עד שאיל ההון יחוש שתרומתו הכספית לקהילה אינה יעילה דיה? הרי כאיש היי-טק מצליח התרגל בוודאי לעסקים משגשגים ולהשגת יעדיו על נקלה, אולם בשדה החינוך שאינו מוכר לו הוא יכול להיווכח שהישגי התלמידים בבחינות אינם משביעי רצון כפי שציפה, וכי הפרויקט אינו יוצר שינוי של ממש בחיי הקהילה. אלה יכולים לגרום להחלטה להפסיק את מימון הפרויקט.בכל מקרה, לפרויקטים חינוכיים קשה לשרוד במציאות החברתית הקיימת, ורוב מנהליהם אינם משכילים להבין שיש בעיות בסיסיות ומהותיות בתפקוד החברתי הכולל ובהתנהלות המערכת, הבולמים את היווצרותו של שינוי בחיי הפרט. הם מעוניינים בעיקר לשפר את הישגי התלמידים בבחינות, המשמשים כחזות הכול, ועל כן אינם משכילים להתמודד כיאות עם הבעיה החברתית והחינוכית הכואבת.
עם זאת, לא בכל יום מוכן אדם לנדב את כספיו לטובת פרויקט חינוכי. ושנית, כל רעיון חינוכי המשלב את ההורים בעשייה הקהילתית הוא מבורך. הפרויקט יוכל לפתח רעיונות ייחודיים המאתגרים את המצב הקיים, ויכולים לעורר גם שינוי מהותי בחיי התושבים.

ניר שגב - עורך לשוני וסופר צללים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב